29.5.10

Klarsynthet i den kristna tron

Ett tydligt tecken att sommarlovet från studierna inletts är att jag har tid med seriösa blogginlägg och övriga viktiga saker, som motion och vila. Gud är god som ger dem båda två.

Denhär veckan har vi i Markus distrikt fått lyssna till en serie föreläsningar om Den Helige Ande och Hans verk. På måndagen hölls föredragen av Markus Saarinen (tror jag han hette) från Österbotten och Halvar. Idag, lördag, fick vi lyssna till Boris Sandberg och Vesa Pöyhtäri, Vesa är från Uleåborg.

Det som framkommit tydligast är att kristen tro inte är något "fiilispohjaista". Vi är inte satta i världen utan ledning, i dopet har vi fått den Helige Anden som gåva. Men Han är inte en röst som talar till oss genom våra tankar och genom andra mänskor, inte heller är Han ibland mer eller mindre närvarande. Han är vår Hjälpare, konstant närvarande, genom DHA har vi möjlighet att tro på Jesus och förstå Ordet. DHA är närvarande i Ordet och sakramentet. GENOM ORDET (Bibeln) talar Gud till oss genom Den Helige Ande.

Det kan kännas som att detta är för objektivt och inte lämnar plats för personliga upplevelser av Guds personliga och DHA:s ledning. Dessa finns naturligtvis där, Gud leder oss och Han kan tala till oss i enlighet med Ordet. Men vi måst ha Ordet för att pröva det som vi upplever att Gud talar och för att ha en KLAR OCH TYDLIG GRUND. För känslor kan ändra, en god upplevelse efter tex. ett Pieksämäkiläger kan ta slut snabbare än den kom och utan det stadiga fästet i Ordet och Den Helige Andens ledning och tilltal därigenom är vi annars helt borttappade. Så vi skall alltid lita mer på Guds Ord än våra egna upplevelser, känslor och tankar och vi skall alltid söka mer vad Gud talar till oss genom Ordet än vad Han inger oss för tankar.

En annan av de många saker jag har lärt mig är hur tydlig Den Helige Ande är. Han inger inte flummiga profetior, eller helar sådär någotsånär utan när Han verkar så e de klart och tydligt. Han helar totalt och omöjliga fall är under inga omständigheter omöjliga för DHA (dvs. Gud). Han talar också klat och tydligt, i enlighet med Bibeln genom profeter. Han kan också använda präster för att förmedla profetior utan att prästerna är medvetna om det (tex. då en bra Ordets förkunnelse talar omvändelsets budskap till någons personliga liv). Han talar "suoraa suomenkieltä" och ord som går i uppfyllelse.

Helande, tecken och under är inte något som sker i sig själv och som skulle ha värde i sig själv. De bekräftar Ordet, de kommer där Ordet predikas och förkunnandet av synd och försoningen i Jesu blod skall alltid vara i centrum. Jesus allena skall alltid vara i centrum. Vi skall naturligtvis lämna utrymme för helande, tecken och under i vår kyrka, men vi skall inte lyfta det till centrum eller låta det vara tecken på en levande församling eller DHA:s närvaro. Vi skall inte tvivla på att vi har Den Helige Ande och tron på Jesus Kristus som Han ger. Håller vi oss till Guds Ord har vi DHA. Att inte tecken och under sker konstant betyder inte att vi saknar Anden. Anden verkar på det sättet som Han vill där Han vill. Inte på våra villkor.

Vi skall inte tro att vi, för att vi har DHA, har omedelbar gudskontakt så att allt vi tänker, upplever och hör av andra som vi tror att kommer från Gud är absolut gudsord. Apostlarna hade det, vi felar och har det inte. Det enda rättesnöret, det hundraprocentiga Gudsordet finns i Bibeln. Bibeln är inte heller oklar, utan allt där står går att förstå, vi skall inte vara falskt ödmjuka och säga att "ingen vet vem som har rätt". Bibeln är nog tydlig och skall tolka med Bibel och vill vi ha mer av Gud, finns det att finnas i Bibeln. Vill vi uppleva DHA:s närvaro kan vi göra det i Ordet och sakramenten (dopet och nattvarden).

Det känns bra att bli återförd till klarsynthet. Jag är en person som leds så av mina känslor, något som i skrift för mig skulle vara helt ologiskt och falskt kan för mig, framställt känslomässigt, bli så rätt. Senare inser jag hur vilse jag gått. Nu vet jag att jag har fått ett klart och tydligt Kristi budskap predikat för mig och jag känner genast igen det. Det är verkligen en bra känsla att lyssna till Andens tilltal genom det rena klara Gudsordet. Inget förblir flummigt utan helt fullt asiaa. De e bra att veta att det inte hänger på oss och våra erfarenheter och känslor utan bara på Den Helige Andes verk. Yeah!

No comments: