1.1.09

Gott Nytt År 2009!

Jag älskar kylan. Det gamla året avslutades väldigt traditionsenligt i Lahtis i iskall uteluft o raketer. Kvällen förgylldes med tjejsnack, PS2 (Guitarhero...) och snask. Herrlit! Jag kände ingen leda att åka hem den morgonen från Kokkola, ja hade haft sköna dagar med vännerna där, men hade ändå hemlängtan redan.

Idag då jag vaknade fick jag inleda år 2009 med Petrus församlings första gemensamma högmässa. Allan va liturg och Lassus predika, kyrkan va proppfull o de va livliga diskussioner efter högmässan. Ja kände mig nog hemma i kyrkbänken o satt o tänkte på allt det jag saknar då jag e borta. Hemlängtan e nämligen något ja har upplevt mycke den senaste tiden. Och det jag mest längtar efter är församlingen, mitt andliga hem. Dit ingår ju som tur min familj och sedan alla trossyskon. Jag har blivit grunlidgt uppfostrad (både hemifrån och från församlingen) till lutheran och varje gång jag e borta och inte får följa liturgin eller då församlingen inte e som min egen känner jag mig inte hemma. Sedan då ja kommer hem e ja bara så tacksam över att få höra till en så god församling. En annan sak som jag ibland (tyvärr) saknar är den bibliska undervisningen. Jag har säkert nämnt det förut, men nämner det än en gång att det som gläder mig mest är då församlingen samlas i kyrkan och vi får lyssna till en utmanande, uppmuntrande, djuptgående, renlärig predikan av Halvar. Varje gång jag är borta längtar jag tillbaka till min egen gudstjänst av denna orsak.

Det nya året för med sig annat också än att året byts. Vi blir Petrus församling. Denhär hemlängtan som jag tidigare beskrev den vill jag känna för den nya församlingen också och jag hoppas att vi alla i den nya församlingen (gamla Markus+Lukas) är måna om att hålla fast vid det vi tidigare haft som varit gott. Att vara rena i lära och liv. Det blir i varje fall en utmaning för det nya året att speciellt då i ungdomsverksamheten söka Guds vilja och ta vara på de goda o förkasta de dåliga. Jag känner mig i varje fall inspirerad :) Har fått så mycket så god undervisningen under denhär hösten.

Nyårslöften sådär för övrigt brukar jag inte ha för vana att göra, men vissa mål kan jag nog ställa upp. Som att försöka hålla fast vid goda matvanor, träning, ha aktivt bibelläsning och andaktsliv, söka Gud. Sen finns det en utmaning som tog slut vid nyåret, vilken jag faila. Det tänker jag ägna minimalt tid under det nya året. Rätt perspektiv liksom.

"Nej, söken först efter hans rike och hans rättfärdighet, så skall också allt detta andra tillfalla eder." Matt. 6:33

No comments: