8.1.09

Fortsättning på jullovet

Så var det nästan förbi. Det en månad långa jullovet. De känns helt konstigt när mänskor omkring en går tillbaka till skolan eller börjar läsa på tenter. De gör ju min egen landning till skolan lättare, men ja har just nått den graden av frihet att jag inte vill bli bunden av skolarbete igen. 4 hela dagar kvar... Igen hade jag högre förväntningar på vad ja sku hinna göra. Hade tänkt spela diverse olika instrument, baka, sporta, träffa massor vänner, läsa böcker. Nog har en del av dessa önskemål uppfyllts, jag har träffat vänner, både hemma och i Österbotten (förutom grannarna har jag inte hunnit vara med en enda gång), jag har hunnit sporta (lätkä 3ggr denhär veckan) och jag har snart läst en hel bok (A thousand splendid suns).

Om böcker kan jag säga det att de borde nog ha åldersgräns. Jag har inte läst särskilt många böcker, men ofta om jag slutar med en bok är det för att den är för grym. Nu gjorde jag det sneakyga att jag hoppade över de delar jag visste sku vara grymma :D. Så då får jag denhär boken läst. Men nu förstår jag varför jag gärna (hellre) läser böcker med ljusröda pärmar: de är ofarliga, man får varken mardrömmar eller blir o grubbla en massa över dem. Kristna böcker är kanske en annan god kategori. Men överlag är jag mycket mer filmfan än boklus. Nu får ni boklusar (löss?) kommentera vilt om hur lite jag har att säga efter att ha läst bara några böcker, men här skriver jag, Hanna, med egen hand. Detta är min åsikt.

Snart skall jag med mamma o simma. De va också en sak ja hade vilja göra på lovet. Shopping hör också till dessa saker, de har jag gjort till en del, men nu sitter jag o väntar påbättre reor. Som expert på moråder reor kan jag säga att 20 och 30 procent inte kan kallas rea. Kanske om det handlar om livsmedel, annars inte. I varje fall har jag nu hittat en skön Peaks merinoulldress. Loveli! Så hann jag besöka Läkardagarna också och lyssna på Nobelpristagare Harald Zur Hausen, måttligt intressant.

Ikväll spelar jag vollis me studentmissionen, sen tjejkväll :). På fredag blir de Pekka Reinikainen o sen nån fortsättning. Lördag stan o söndag gudstjänst o sen säkert hockey. O sen begynner studierna. Jaiks. Hoppeligen hinner jag gräva fram en violin före de... :D

No comments: