24.4.08

ljuud

Ni alla som känner mig eller har blivit tvugna att umgås med mig begränsade tidsintervall vet att det ibland kan komma ett oförväntat ljud ifrån mig. Hicka, ljudlig nysning eller ett stönande eller utrop som inte betyder något (på för andra begripliga språk). Hicka har blivit mer frekvent, statistiken visar att hickan uppträder ofta efter intagen näring. Nysning o andra såna konsitgheter tror jag att ja lärt mig från min moder, det obegripliga språket tror jag att har uppkommit av sig själv. De kanske hör ihop med de viftande händerna som förekommer då ja blir nervös. Ibland kan jag annars bara vara ljudlig och för ljudlig :D. Ja tror att de beror på mitt ideliga goda humör. Och jag är glad över de människor som känner igen dessa karasterika hos mig :).

Sen finns det andra dagar med andra ljud. Ljud som uttrycker elak sarkasm, missnöje (hohhoijaa, hmpf!). Denna sinnesstämning befinns att kännas igen även på ett buttert ansiktsuttryck (aktiva m. depressor anguli oris och m.mentalis). De konstiga med dehär dagarna är att jag själv känner igen dem. Idag var en av dem. Jag märker hur munnen ger ur sig grodor och större odjur, jag känner mig tvungen att backa ur vissa situationer och bara styra kosan hem.

Poängen nu med detta inlägg var att inse hur bra känslorna känns och syns. Glädje är kanske inte något man märker själv genast (som att "nu är jag glad"), men det syns. Dåligt humör igen känns. Men ett ansikte, dess muskler, ögon och verbala organ ger ifrån sig precis allt. Kul :)

Eftersom ni varken ser eller hör mig utan är begränsade till skriven information kan jag belysa er om att jag ser ljust på framtiden. Läkaryrket blir allt mer intressant för varje ER avsnitt jag ser (nog motiverar det jag lär mig i skolan också, ta mig inte för en total TVdåre). I närmare framtid ligger valborgen i Lahtis (innebär 1 ledig ickeläsnings dag), tent om 2 veckor och Göteborgsresa om 2 veckor :D. Jo, spex och sits på lördagen, sista spexet här hemma och enligt ryktena den roligaste sitsen på året :).

Ger ännu ut information om att sångboken "Ung psalm" verkligen är bra att ha vid pianot om man vill sjunga o spela lovsånger :)

No comments: