17.3.06

Guds skapelse

Ibland undrar jag varför jag är välsignad med ögon. De förleder mig till synd och frestar mig, nångång skulle det helt enkelt vara enklare utan. Denhär vintern har jag dock fått svar på min fråga. Gud har skapat naturen utanför och vintern iår har varit den absolut vackraste på länge. Han vill att vi skall kunna se den och få en glimt av hur underbar Han är. Naturen är en gåva till oss som vi skall ta och njuta av. Klart, soligt vinterväder, mörka mysiga kvällar, sol, måne, snö, träd, fåglar, precis allting därute är så otroligt vackert! Tack gode Gud!

Idag bestämde jag då efter att jag hade vaknat att jag förrän vintern tar slut måste gå upp till Kalkberget och se hur vackert där är. Så tog jag kameran, stativet och solglasögon och började gå. Solen värmde och när jag kom upp till bergets topp var utsikten precis så härlig som jag hade väntat. En så fin upplevelse med fågelsången, vårdoften och solens värme går inte att få på foto, men jag fångade det jag kunde. Det kändes så underbart att bara få sitta och se ut i naturen. Vi brukar cykla dit upp på sommaren och springa omkring, men jag ahr aldrig förr varit däruppe på vintern.

Naturens hemliga liv uppenbarade sig också för mig när jag såg en liten skogssork som sprang över stigen. Just när jag skulle ta foto av den kom en rovfågel och tog den mellan sina klor. Fågeln landade lite längre bort släppte sorken, men nappade den i näbben och flög upp i ett träd och satt där och såg belåten ut. Det var nog en spännande syn att se precis hur en fågel fångar sitt byte.

"Jorden frambringade grönska, fröbärande örter efter sina slag och träd som efter sina slag bär frukt med frö i sig. Och Gud såg att det var gott." 1Mos.1:12

"På sjunde dagen hade Gud fullbordat sitt skapelseverk. Han vilade på sjunde dagen från hela det verk som han hade gjort."1Mos.2:2

"Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat." Rom.1:20

No comments: