24.1.12

Äänestää älyllä?

På söndagen, röstdagen, publicerade Hesari en undersökning om 4 olika sätt att rösta i presidentval: rösta på parti, rösta enligt känsla, rösta med förståndet eller taktikera. Jag kände igen mig i alla fyra och jag tror att alla går igenom dessa fyra alternativ i sina huvuden. Nu när första omgången är förbi och dessa sätt redan är beprövade tror jag att två kvarstår: rösta med känsla eller med förståndet utesluta den andra.

I sociala media, särskilt på Facebook, blomstrar åsikter åt båda hållen och debatten är livlig. Det spekuleras om Haavistos färdigheter i att leda armén och kring hans utbildning, Haavistos empati och medmänskliga kärlek, förståelse och utrikespolitiska fördelar prisas. Niinistö jämförs med Darth Sidious, kritiseras för sina tankar om ekonomiska framsteg framom gröna värden samtidigt som många flaggar för hans mera traditionella åsikter, hans erfarenhet i politiken och i nationella bankväsendet.

Var och en har rätt till sin åsikt och sin röst. När vi närmar oss röstdagen medger jag att det kommer att bli spännande och jag förstår att många kommer att försöka påverka de obeslutsamma ännu. Jag vet vem jag skall rösta på, det var för min del klart från första stunden och jag röstar enligt min övertygelse, det som jag tror är rätt och också vad jag tror är bäst för Finlands framtid.

Det som jag stör mig på är att man försöker påverka andra främst genom känsla. Han har ingen utbildning, han är jurist, vem passar bättre? Han ser ut som Han Solo, han igen som Darth Sidious, vem vill du ha som president? Han har ett småleende gemål, han igen har en tiukkis som fru. Ingen av dessa saker är sådana som påverkar vem som blir bättre president. Båda har erfarenhet och kunde representera Finland bra utomlands och fatta vettiga beslut.

Det viktiga är vem som mest motsvarar ens värdegrund, ens politiska syn, vem som man litar på att kommer att göra framtidens Finland till sådant som man vill ha det. Som kristen ser jag inte att man kan rösta emot sin övertygelse. Man kan inte utesluta att presidenten har en makt att påverka det religiösa klimatet. Jag tycker att varje kristens viktigaste värdering är den kristna värderingen.

Också i presidentvalet skall vi komma ihåg att Gud i en idealsituation kunde ha tagit oss rakt till festen i himlen utan ett mödosamt jordeliv, men Han valde att placera oss på jorden för att sprida evangeliet så att vi kunde bli fler på festen. Vi skall rösta med det eviga målet inför ögonen. Hur kan jag med den rätt jag har fått att rösta påverka så att fler människor kan komma till tro, att fler människor kan få höra det rena Gudsordet? Lever nåndera kandidaten ett liv som jag vill visa till resten av världen att är ett bra sätt att leva?

Ta dig en funderare.

No comments: