28.8.16

Om att pröva sitt hjärta rätt inför Gud

Detta blogginlägg bottnar i tankar efter en predikan (7.8.2016 Vakuuttunut Jeesuksesta) av Missionsstiftets präst Markus Pöyry om fariséen och publikanen. Hade egentligen tänkt fira denna lediga kväll med artiklar om nyföddas epilepsier, men skrivivern och inspirationen tog över :)

Pöyrys predikan handlar om verkligen fundamentala saker i den kristna tron och ämnet är viktigt för varje kristen så jag rekommenderar att du lyssnar hela predikan först. Jag kan försäkra er svensktalande att ni helt säkert förstår Markus tydliga finska uttydning. Han predikar om ämnet hur vi kan vara säkra på att vi är rättfärdiga och predikar om den rättfärdighet vi fått av Jesus jämfört med fariséens felaktiga uppfattning om sin egenrättfärdighet. Jag tänkte dock koncentrera mig på det Markus tar upp i slutet av predikan - problemet med det som vi tror är motsatsen till fariséen.

I många kristna sammanhang och inte minst i lutherska gudstjänster uppmanas vi innan nattvarden (ofta också innan syndabekännelsen) att pröva våra hjärtan. Predikanten eller prästen kan ha en motiverande inledning där han tar upp hur vi borde vara och ställer oss frågan om vi har levt vårt liv på detta sätt? Har vi varit tacksamma för alla de välsignelser vi fått i livet, har vi levt kyskt och inte fallit i begärssynder? Har vi älskat Gud mer än människor? Tanken bakom dessa frågor är att få oss att känna oss skyldiga och syndiga dvs. få oss att känna det motsatta som fariséen kände.

Jag har alltid känt ett obehag för denna typs frågor. Som tonåring när jag sporadiskt besökte en pingstförsamling och man efter dessa frågor blev kallad till altaret för att ge sitt liv åt Jesus kände jag mig inte alls bekväm att gå till altaret även om jag kände mig väldigt missmodig. Också i en luthersk mässa kan jag känna mig obekväm när dessa frågor ställs inför syndabekännelsen och jag inte får den syndanöd som prästen försöker framkalla.

I den lutherska mässan är bakgrunden till denna fråga i 1Kor 11:28 "Var och en skall pröva sig själv och så äta av brödet och dricka av bägaren." Innan nattvarden vill prästen att var och en som kommer till nattvarden får motta Guds fullständiga förlåtelse och inte Guds dom (som kommer över dem som ovärdigt tar emot nattvarden).

Såsom Markus undervisar i sin predikan är att pröva sig själv här, såsom Paulus skriver, inte att pröva sina synder och söka djupt i sin själs mörka skrymslen efter möjligast mycket dreck och smuts. Trots att vi kristna ibland kan se detta som fromt är det i verkligheten inte det. I 2Kor 13:5 skriver nämligen Paulus följande: "pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består ni inte provet." Att pröva sig själv är alltså att pröva sin tro och fråga sig själv om jag tror på Jesus Kristus. Att pröva oss själva om vi förtröstar på Honom, om vi är övertygade av Honom.

Problemet med att med förstoringsglas söka och söka synder i sig själv för att sedan läsa upp den bedrägliga listan åt Gud är att vi gör djävulens arbete. Detta är farligt! När vi gräver i vår själs djup kommer vi inte att hitta annat än synd och smuts och än mera av det, för till vår natur är vi helt i synd fallna människor. Vi hittar bara brott mot Guds vilja, otillräcklighet och misslyckanden. Varför, ja, varför skulle vi vilja gräva efter detta och göra djävulens jobb när vi redan lider mycket av att han gör det för bra själv? Detta är inte fromhet utan dumhet.

"I din kärlek räddade du min själ från förintelsens grop, ty du har kastat alla mina synder bakom din rygg." Jes. 38:17

Att höra denna predikan var förlösande för mig. Att påminnas att vända blicken bort från mig själv och mot Jesus och att påminnas om att inte försöka framkalla syndanöd genom en djupdykning i mitt syndiga hjärta. Jag tror att jag tillsammans med alla er kristna bröder och systrar kan säga att jag med mig själv vet mig vara syndig. Precis såsom Markus Pöyry säger så avslöjar Guds lag i Bibeln det åt mig. Också alltför ofta påminner djävulen mig om det. Som tur är inte evangeliets kraft beroende av om jag i den stunden när syndabekännelsen läses känner mig bedrägligt syndig eller inte. Evangeliet ger fullständig förlåtelse oberoende av mitt känslotillstånd! Halleluja.

Den avgörande frågan - och här vill jag också fästa alla icke-troendes uppmärksamhet - den avgörande frågan när vi står inför Jesus och vet med oss själva att vi är syndare som förtjänar Guds dom och evig förtappelse är: vem litar du på, vem sätter du din förtröstan på, vems hjälp är du övertygad om? Här hoppas jag innerligt att svaret för allas vår del är på vår kära Herre och broder Jesus Kristus.

Markus Pöyry målar till slut upp en underbar bild om hur djävulen står och frågar oss om våra gärningar räcker till himlen - vi hamnar svara nej. Räcker vår trosglöd då för att komma till himlen - igen tvingas vi svara att knappast det. Men när djävulen då frågar om vi är bland dem som räddas till himlen svarar vi med säkerhet JO! För vi är övertygade om Jesus. Vi har frågat Honom till råds, vad har Han redan har fullbordat för vår skull? Han har dött i vårt ställe för att vi skall få Hans rättfärdighet! Vi och jag kan säga med Paulus i Fil 1:6 att jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i mig också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag.

1 comment:

Theresa williams said...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
1) Love Spells
2) lösning och botemedel mot all sjukdom
3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
4) Äktenskapstavlar
5) Graviditetsförtrollning
6) Breakup Spells
7) Döden
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
via {drogunduspellcaster@gmail.com}