2.1.14

Året som gått och året som kommer

Hade ursprungligen tänkt skriva om nyårsraketer och dess risker, men vill mycket hellre nu skriva om mitt liv. Därför har jag ju en blogg.

Under året som gått, 2013,
- var jag mestadels inte mer studerande, utan från och med jullovet arbetade jag fulltid.
- reste jag första gången till USA, besökte 5 delstater och reste i övrigt till Amsterdam, Maastricht, Tallinn, Budapest och Köpenhamn
- uppfylldes min (och säkert mammas och pappas) största dröm för mig, 30.5 blev jag färdig läkare från Helsingfors Universitet
- började jag spela beachvolleyboll i en förening och ägnade en hel sommar åt det
- blev jag landsvägscyklist, köpte min första och hoppeligen inte sista landsvägscykel
- löpte jag mitt första maraton med tiden 4h 34min
- läste jag flere skönlitterära verk än på de många studieåren
- kämpade jag med min tro precis som alla andra år och lärde mig samma saker om Gud och om mig själv pånyt och pånytt

De nya sakerna för mig år 2014 blir att
- studera pånytt fr.o.m. 7.1 när jag börjar på Såningsmannes missionskurs i Grankulla
- bli bekant med Norra Finland i och med att jag skall jobba två månader i Taivalkoski
- försöka överträffa mig själv med löpandet, cyklandet och beachvolleyspelandet på något sätt
- läsa igenom Bibeln på ett år igen med en bibelläsningsplan. Senast jag gjorde det var 2010, före det, år 2000, misslyckades jag.
- hålla fast vid mina åsikter allt starkare och vid behov ta del i debatter både på det personliga planer och i samhället
- åter igen försöka leva mitt liv för att ära Gud och födas pånytt varje dag

För tillfället är mitt liv oplanerat från och med hösten 2014 och jag vet att det kommer att komma många oväntande överraskningar, både roliga och tråkiga, under året. Ändå och just därför ser jag med spänning framemot att få leva än ett nådens år tillsammans med min Herre och Gud.

No comments: