9.10.12

Glädje, frid och lovsång

Den underbart enkla glädjen, den gudomliga friden som bara Gud kan ge och nåden har förundrat mig de senaste veckorna. Jag kan egentligen int förstå hur jag får vara välsignad med dessa tre. I vilket universum får man ha frid dag efter dag? I vilken verklighet får man känna glädje hur än de yttre omständigheterna skulle kräva annat förhållningssätt? I livet med Gud får man dessa, genom nåden får jag dessa.

Läser nu igen Bo Branders Ett år med Jesus och ikväll handlade andakten om tacksägelsedagen och lovsång. Branders beskriver så bra hur glädjen är det mest smittosamma evangelisationsverktyg vi har - och jag håller med honom. Han går igenom olika händelser, mest i Apostlagärningarna och visar på glädjen och hur den fått folk att se Jesus. Han beskriver också hur lovsången bara kommer från ett hjärta som känner hunger och sorg, sorg över synden. Därefter, med omvändelsen, kommer lovsången.

Eftersom temat är lovsång vill jag dela med mig tre godingar:
Hillsong - At the cross
"At the cross I bow my knees
Where Your blood was shed for me
There's no greater love than this
You have overcome the grave
Glory fills the highest place
What can separate me now."


Newsboys - Your love never fails
"You stay the same through the ages
Your love never changes
There maybe pain in the night but joy comes in the morning
And when the oceans rage
I don't have to be afraid
Because I know that You love me
Your love never fails."


Newsboys - Pouring it out to You (handlar speciellt om lovsång, alldeles härlig!)
"My hands go up, giving you glory
I just can't get enough
You are so worthy, Lord
I'll keep pouring it out for you
My cup is overflowing
With your perfect love
You're all I'm longing for
I'll keep pouring it out for you."

No comments: